2015. 07. 01.

Briana T. - Kritika - (Gond)terhes

Sziasztok! Megérkeztem egy kritikával, méghozzá a (Gond)terhes című blogról. Ezer éve nem írtam – talán még a blog keletkezésének elején - már ilyen véleményt, ezért nem tudtam milyen szempontokat vegyek figyelembe. Végül kialakítottam egy egyénit, amit majd a továbbiakban is használni fogok. Jézusom, lehet, hogy kijöttem formámból az utóbbi időben.
Most szeretném utoljára leszögezni, hogy nem gúnyolódásként írom le azt, amit. Én csak szeretnék nektek segíteni, és remélem hasznos dolgokkal szolgálok majd.
Nem arra fogok koncentrálni, hogy csak jót mondhassak, mivel az a célom, hogy fejlődhess. Emiatt inkább a hiányosságokra térek ki, és arra, hogy miben kéne változtatnod. Nem kötelező megfogadni a tanácsokat, mivel ez csak az én szerény véleményem.




EZT LÁTOM, AMIKOR ELŐSZÖR RÁPILLANTOK A BLOGRA

Egy letisztult, átlátható kinézettel megáldott bloggal van dolgom. Jó ránézni, mert egyszerű, és határozottan összhangban van a fejléc, és a design egyaránt.
A színek harmonizálnak, valamint a piros igazán megmenti az egyhangú szürkeségtől. Én nagyon fontosnak tartom, hogy egy kinézet egyedi legyen, sajátos színhasználattal, és különleges vonásokkal. Olyan fejléccel, amibe első látásra beleszeretek, vagy akár olyan kódokkal, amelyek nem átlagosak. Hiányzik valami plusz, amin megragad a szemem. Ez az egyetlen, amit nem találtam meg.
5/4

HA JOBBAN MEGNÉZEM

Fejléc

A fejlécen semmiféle, a történetre utaló jelet nem találtam. Számomra elég amatőr munkának tűnik. A háttér kicsit pixeles, nem elég élesek a vonalak. A kép a főszereplőről szerintem nagyon előnyös, kifejezetten tetszik. Lana (ha ő az) kivágásába nem tudok belekötni, de csak úgy oda lett illesztve egy kivágott kép, így olyan mintha nem olvadna össze a fejlécalappal.
Én személy szerint nem szeretem, ha egy karakter körvonala teljesen tökéletes, mert akkor olyan..befejezetlennek hat az egész fejléc, – legtöbb esetben – mint itt is.
A virágokon és a villámokon kívül semmilyen a történet tartalmára utaló alakzatot nem találtam a fejlécen. Az egész kép zsúfolt, mégis üres. Nézem-nézem, és látok valamit, de fogalmam sincs, hogy mit, mert alig vehető ki bármi is az egész bonyolult fejlécből.

Oldalsáv/Bejegyzés/Háttér

A sablon elég visszafogott, de ez nem minden esetben számít negatívumnak. Véleményem szerint a piros kiemelések, a modulcímeknél - és mindenhol - lehetne néhány árnyalattal sötétebb, hogy szinte már bordóba menjen át, jobban nézne ki a világosszürkével. A betűtípusok túl egyszerűek. Ha a moduloknál ilyen egyszerű, akkor lehetne legalább a bejegyzések címe kicsit feltűnőbb, olyan ami feldobja a puritán küllemet. A fülszöveghez beillesztett kép nem passzol a színharmonizációhoz. Kereshetnél a szereplőről egy pirosabb árnyalatú gifet, ami nem üt el annyira, biztosan jobb lenne az összhatás. A linkeffekt számomra már egy kicsit unalmas, de úgy látom itt is egy olyat választottál, ami a „szerényebb” kategóriába tartozik, szóval semmi kivetnivalóm nincs ellene. A menü az kifejezetten elnyerte a tetszésemet, nem a legagyonhasználtabbak közül választottad.
Jó ötletnek tartom, hogy jellemezted a várost, mint helyszínt. Így legalább nagyjából tudjuk, hogy hogyan, és hol élnek a karakterek. A fejezetes oldalon, szerintem akár az idézetet is beilleszthetnéd, amit az adott rész fölé írsz, kicsit kitöltené az oldalt, de ez persze a te döntésed. Amin ki voltam akadva, az az, hogy alig írtál a szereplőkről. Csak alap adatokat, így még azt sem határozhatjuk meg, amíg nem olvasunk bele a történetbe, hogy milyen a jellemük, vagy szimpatikusak-e számunkra. Egy-két sort azért szánhatnál rájuk, szerintem megéri. Az én blogomon ezt az oldalt tekintették meg a legtöbben, így már ezért is érdemleges kifejteni. Nem tudom, hogy azért nincs-e kép, mert nem volt kedved rendezni ezt a modult, vagy azért mert azt szeretnéd, hogy mi magunk képzeljük el, hogy milyenek is ők igazából. De, ha az előbbi, akkor szerintem bárhonnan rendelhetnél rendezett képeket, mert a mai korban a legtöbb embernek számít a kinézet. Magamból indulok ki. Valamiért nem tudnék elkezdeni olvasni egy olyan blogot, ahol nem tetszik a főszereplő srác. A kritika oldal pedig szerintem felesleges. Ahol eddig láttam, ott mindig csak azokat a kritikákat tették ki, amelyek írói agyba-főbe dicsérték őket. De ez is csak az én véleményem.
Mint már fentebb említettem tanácsosabb lenne beállítani egy cifrább, feltűnőbb betűt bejegyzés címnek. A bejegyzéseidet szépen tagolod, használsz bekezdéseket is, amiről sokan megfeledkeznek. Köztük én is. Az első dolog, ami szembetűnik nekem az a hatalmas 1-es - amit utoljára a matek dolgozatomon láttam. Viccet félretéve, ha ez a szám a fejezetre vonatkozik, akkor elhagyható, mivel már fent is láthatjuk, hogy hányadik részletet olvassuk, és még a „fejezetek” oldalon is arra kattintunk rá, amelyiket meg szeretnénk nézni. Örültem az iniciálénak, mert végre találtam valami csicsásat a weboldalon, hatalmas köszönet érte.
Nem sok embernek tetszik az egyszínű háttér, és is ezt a tábort erősítem, de mással nem tudom elképzelni a blogod, tehát nem ragoznám tovább, maradhat.
Ez nem éppen ide tartozik, de nem akartam róla külön írni, mivel nem akkora dolog. A navbarrol van szó. Engem nagyon idegesít, amikor ott van fent, mikor semmi szükség nincs rá, ráadásul csúnya. Az elrendezés fülben könnyen meg is lehet tőle szabadulni. Ha rám hallgatsz, jobb nélküle.
10/6.5

ALAPTÖRTÉNET

Úgy gondolom, hogy az alaptörténet furcsa, legalábbis a fülszövegből így szűrtem le. Zavaros, valamint eléggé kidolgozatlan. Egyedinek, egyedi, de nem teljesen értem. Ha Violetet nyári iskolába akarják küldeni, ezt miért akadályozza meg, ha a nővére azt hazudja, hogy terhes?! Na mindegy, lehet választ kapok a kérdésemre, hogyha tovább olvasom a blogot. Még azt is szeretném megosztani veled, hogy nincs benne semmi extra, és nem biztos, hogy belevágtam volna, ha nem kellene most kritikát írnom.
10/7

MEGVALÓSÍTÁS

Itt természetesen nem tudok teljes véleményt alkotni a kivitelezésről, mivel még csak egyetlen rész került fel. Ezért az ezzel kapcsolatos meglátásaimat olvashatod a lenti sorokban. Sőt, az 1. Fejezetet fogom pontozni.
Miért akkora gond, hogy a kiscsajnak nyári iskolába kell mennie? Értem én, hogy nem szeretne, mert lázadó, de miért sír mindenki emiatt…?
Észrevettem, hogy jelen időben írsz. Természetesen olyan időben teszed, amilyenben csak szeretnéd, de szeretném veled ismertetni a saját ismeretemet; Rohadt nehéz jelen időben fogalmazni végig, és kevésbé beleélhető, mint a múlt idő. A legtöbb mondat milliószor jobban hangzik, ha úgy írod, mintha a múltban történt volna. Ezt tapasztalatból írom, de lehet, hogy neked nem okoz gondot. Csak szerettem volna megemlíteni, hogy átgondolhasd, még van rá lehetőséged, itt az első fejezet során.  Bár már most láttam, hogy néhány helyen áttértél múltba, azokat legalább tedd dőltre, mint visszaemlékezés.
A fogalmazásod normális, nem túl tarka, de elfogadható, néha kicsit nyers. Szókincsileg szerintem van még mit fejlődni, de kinek nincs? Én átlagosnak látom, de az én álláspontom szerint ez folyamatosan bővülni fog, miközben írsz. Sokszor inkább leírod a tőmondatokat, minthogy összekösd őket, pedig úgy gördülékenyebben megy az olvasása, hidd el. Továbbá találtam néhány szóismétlést is, amit kiküszöbölhetnél odaillő szinonimák használatával. Erre példa az „amikor” és „arc” szó, valamint a „lesüti a szemét” kifejezés. Néhány szókapcsolatot rosszul használsz, amire érdemes odafigyelni.
·         Találtam néhány borzalmasan hangzó mondatot:
(Nem másolom be az összes ilyet, amire ráleltem, csak amik az elején voltak, hogy te is meglásd.)

„Nyár eleje óta egy könyvtárban dolgozok, hogy addig is ne unatkozzak itthon a négy fal között.”
Nekem eléggé fura volt, miközben olvastam, sokkalta jobb lenne, ha a is és a ne szócskát összevonnád. Így;  „Nyár eleje óta egy könyvtárban dolgozok, hogy addig se unatkozzak itthon a négy fal között.”

­­­­­­­­„– Azt a javaslatot tette, hogy Violetet elküldjük bentlakásos iskolába ezen a nyáron, hogy megneveljék.”
Nem az, hogy fals, de nem cseng a legjobban. Nem inkább „– Azt a javaslatot tette, hogy Violetet küldjük el egy bentlakásos iskolába ezen a nyáron, hogy megneveljék.” ? Bár még így is ott van a hogy szócska ismétlése.

·         És néhány nem létező szókapcsolatot, vagy szót:
  „ A fejemben visszhangoznak az elhallottak, és nyugtalanság lappang bennem.”
Olyan nincs, hogy valami elhallott, maximum elhangzott, vagy szimplán hallott.

„ ­­­­­­­­– Nem akarok elmenni! ­­­­­­­­– hüppögi két sírás között.”
Nem lehetséges két darab sírás között hüppögni. Folyamatosan sírsz, és a hüppögés az a verzió, amikor szipogva, már majdnem megnyugszol. Szerintem már az is elég, ha a végét lehagyod.

„Ugyanolyan ébenfekete hajam van, mint egykor neki volt, az arcom élei hasonlítanak az övéhez.”
Olyan szó, hogy arcél nem létezik, legalábbis ebben az értelemben nem. Néhány ember éles vonásokkal rendelkezik, de nem arcéllel.

·         És helyesírási hibát:
„Idő közben kibuggyant pár könnycsepp, és ráncos arcán folyik most végig.”
Az időközben EGY szó. Időközben.

 „ ­­­­­­­­– Ezek el akarnak küldeni engemet bentlakásos iskolába!”
Az engemet az egy helytelen mondatelem. Létezik ugyan, de csak tájszólásban használják. Elnézést kérek, ha tudatosan írtad így.
10/4

KARAKTEREK

Erről nem sok mindent tudok írni, ezért úgy döntöttem, hogy inkább nem pontozom a kritika ezen részét. Számomra az első fejezetben nem derült ki róluk sok dolog, és a jellemükről sem tudtam meg szinte semmit, szóval rövid leszek. Lexie-ről az első szó, ami eszembe jut, hogy naiv. Simán bedőlt a kishúgának, pedig egyértelmű, hogy nem egy angyalka. Violet pedig elég haszonlesőnek tűnik. A nagymami és a nagypapi teljesen semlegesek számomra. Úgy tűnik, nem bírnak az ördögi kislánnyal.
Aaronról és Roxról sem derül ki sok dolog, eléggé gyerekesnek tűnnek ahhoz képest, hogy egyetemisták, tehát már betöltötték a 19. életévüket is, igaz ezt elnézem, mert szeretem az olyan embereket, akik nem mindig komolyak.


Sajnálom, ha esetleg megbántottalak valamivel, a véleményemet kérlek ne hárításnak, hanem segítségnek vedd. A legjobbakat remélem neked a blogvilágban, további sok sikert! :)

BRIANA T.

1 megjegyzés:

  1. Kedves Briana!
    Nagyon szépen köszönöm a kritikát, kijavítottam, amiket írtál :)
    (A navbart szívesen eltüntetném, de akkor a blog valamiért elcsúszik.)
    További szép napot,
    xxNetty

    VálaszTörlés